3. Közlekedés

Közlekedés

Arról már olvastam korábban, hogy autót bérelni sofőrrel érdemes csak Sri Lankán, mert a közlekedés nem épp európai. Hát hogy is fogalmazzak, ha nekem kellett volna vezetni, kb elindulni se tudtam volna az úton. Tömegnyomor, előznek, tolakodnak, dudálnak.

Egy kétsávos úton képesek akár HAT sávban közlekedni! Ha valami miatt megállt a forgalom előttünk, mi nem álltunk meg a sor végén, hanem addig előzzük a sort, amíg fizikailag lehetett, aztán meg a tőlünk kisebbek előztek ki minket.

Útkereszteződés lámpa nélkül: aki ügyesebb, az megy először. Minden irányból előznek mindenkit, aki valahol megáll, az várhat arra, hogy majd engedik tovább menni. Nyomulni kell, különben nem jutunk el sehova.

Előzni bármikor szabad, akkor is ha jönnek szembe, majd az lehúzódik úgyis. A körforgalomban annak van elsőbbsége, aki gyorsabb vagy nagyobb, a többi majd megáll. Indulásnál, útra kikanyarodásnál nem várjuk meg, amíg nem jön senki (úgyis mindig jön valami), hanem kimegyünk lesz, ami lesz alapon. De így sincs gond, elfér mindenki az úton, csak nem kell a felfestéseket szigorúan venni.

Érdekes, hogy a kaotikus közlekedés ellenére csak kétszer láttam balesetet az ott töltött két hét alatt, de egyik se volt komoly.

Az autopálya mivel fizetős volt, kb senki nem használta, néha jött szembe egy-egy kocsi a 40 km alatt, amíg használtuk. A normál utakkal ellentétben itt olyan volt, mintha kihalt lenne az egész ország. Ennek ellenére dugóba kerültünk. Ez volt az egyik baleset, amit láttam, egy kis hal szállító teherkocsi feldőlt az úton. Nem tudom, hogyan, felborult, a halak meg szerte szét hevertek.


Mindenesetre csodálom, hogy így tudnak vezetni a helyiek. Én már nekimentem volna valaminek. Ott egy másodpercre se kalandozhat el a sofőr figyelme, pillanatok alatt kikanyarodik elénk valami. Ha jön valaki egy kis utcából, nem várja meg, hogy elmenjünk, kijön elénk, mi meg bemegyünk középre, a szembejövő meg lehúzódik. Hát roppant biztonságos.

Viszont nem megy gyorsan senki, a buszokat kivéve. Azok viszont mint a vadállatok.


Felajánlotta a sofőrünk, hogy kipróbálhatom a kocsit, de inkább visszautasítottam. Meg figyelmeztettem, hogy ő se üljön be a volán mögé, ha majd európába jön nyaralni.


Amúgy mindenki mindig dudál. Elég idegesítő, bár ott nem a rossz kedv kifejezésére használják a kürtöt, hanem inkább arra, hogy jelezzék, "figyelem, jövök". Minden előzéskor, vagy beláthatatlan kis utcában, vagy köszönésképp, vagy éppen csak unalomból, duda-duda-duda.


Azt meg felesleges megemlítenem, hogy az ottani járművek kb 90%-át nálunk már rég kivonták volna a forgalomból. Füstölnek, szét vannak rohadva, esnek szét. Nem ritka a rozsdás motor, vagy bicikli, de olyan szinten, hogy csak a rozsda látszik belőle.

 

 

_1040981.jpg

Íme a Tuk Tuk, elől a sofőr, hátul pedig elfér két vagy több utas attól függően, mekkorák

 

 

_1040267.jpg

_1040983.jpg

image00096.jpg

image00077_1.jpg